تغییر کاربری ساختمانی

تغییر کاربری ساختمانی

ممکن است اقدام به خرید ملکی نموده باشید اما بنا به دلایلی قصد تغییر کاربری آن را داشته باشید. لازم است بدانید که تغییر کاربری کار ساده ای نیست و گاهی موارد عملا غیر ممکن است به خصوص درباره ی تغییر کاربری زمین های کشاورزی. این مسئله به خصوص در شمال کشور که عده ی زیادی اقدام به تخریب جنگل ها و زمین های کشاورزی نموده اند مشهود است. تغییر کاربری دارای شرایطی است که در ادامه به بیان آن می پردازیم.

 

 

طبق ماده ی 100 شهرداری هر گونه ساخت و سازی نیاز به اخذ مجوز از شهرداری دارد و اگر ساخت و سازی در غیر از این چهارچوب انجام شود مالک آن جریمه و احتمال تخریب ملک نیز وجود دارد. استفاده ی ملک مسکونی برای اهداف تجاری رایج ترین نوع تخلف در حوزه ی کاربری ملک می باشد. حال اگر مالکی بخواهد پس از احداث ساختمان نوع کاربری ساختمان را تغییر دهد باید برای تغییر کاربری آن اقدام نمایید. رایج ترین نوع تغییر کاربری تغییر ملک مسکونی به تجاری می باشد و در شهرهای شمالی تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی به کاربری مسکونی رایج است.

 

تغییر کاربری ساختمان با کاربری مسکونی به کاربری تجاری برای احداث دفتر وکالت ، مطب، دفتر روزنامه و مجله ، دفترمهندسی، دفتر اسناد رسمی و ثبت ازدواج و طلاق، مشاغل خانگی، دفاتر مطبوعات، فعالیت پزشکی و صاحبان مشاغل وابسته به آن ممکن است و نیازمند وجود شرایطی است که باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.

 

تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغی منوط به شرایطی است و علاوه بر نظارت توسط شهرداری یک کمیسیون که متشکل از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، ‌مدیر امور اراضی، رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آن استان و یک نفر نماینده استاندار می‌باشد تشکیل می شود و سازمان جهاد کشاورزی عهده دار ریاست جلسه است و در صورتی که تغییر کاربری آن مغایرتی با مواد قانونی موجود نباشد ممکن می شود.

 

عده ای در شمال کشور با سوء استفاده از مراتع جنگلی و زمین های زراعی در آن ویلا می سازند و اقدام به فروش ویلا در شمال با قیمت ارزان تر می نمایند. هنگام خرید ویلا در نوشهر و چمستان که ویلاهای جنگلی زیادی دارند باید توجه داشته باشید ملکی که می خرید دارای کاربری مسکونی باشد و اگر می خواهید اقدام به خرید زمین در شمال نمایید و در آن ویلا بسازید توجه کنید زمین دارای کاربری مسکونی باشد تا مشکلی برای دریافت پروانه ی ساخت نداشته باشید در غیر اینصورت باید با قوانین تغییر کاربری دست و پنجه نرم کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که موفق به انجام این کار شوید.