ساختمان هایی با اسکلت فلزی بهترند یا ساختمان های اسکلت بتن؟

ساختمان هایی با اسکلت فلزی بهترند یا ساختمان های اسکلت بتن؟

برای ساخت یک ساختمان باید ابتدا بدنه یا اسکلت ساختمان را بنا نمایید. اسکلت ساختمان به دو شکل فلزی و بتنی موجود است. انتخاب نوع اسکلت برای ساخت یک بنا به عوامل بسیاری همچون شرایط آب و هوایی، عوامل اقتصادی، درخواست کارفرما، شرایط اجرا و… بستگی دارد.

 

 

امروزه ساختمان هایی با اسکلت فلزی از جنس فولاد ساخته می شوند و با پیچ و مهره یا جوش و پرچ به هم متصل می شوند. اسکلت های فلزی بسیار در ساخت سوله ها و ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. اسکلت های فلزی وزن کمتری نسبت به نوع بتنی دارند و این مسئله موجب می شود که وزن کلی ساختمان پایین بیاید. مقاومت ساختمان های فلزی در برابر حوادثی مانند زلزله بهتر است. همچنین مدت زمان ساخت این نوع اسکلت کمتر از نوع بتنی است. اگر اقدام به خرید زمین در شمال کرده اید و برای ساخت ویلا عجله دارید، استفاده از اسکلت فلزی می تواند سرعت اجرای کار را بالا ببرد.

 

در ساخت ساختمان های با اسکلت بتنی از بتن و میله گرد برای ساخت بدنه ی بنا استفاده می شود. بتن قابلیت انعطاف بیشتری دارد و می توان با استفاده از قالب مناسب شکلی که مدنظر است را پیاده سازی نمود. مقاومت بتن در برابر آتش باعث می شود تا هنگام بروز آتش سوزی فرصت بیشتری برای نجات افراد مهیا باشد. ساختمان های بتنی برای استفاده در مناطق شمال کشور مناسب تر از سازه های فلزی هستند زیرا مقاومت بهتری در برابر رطوبت دارند. بالا بودن وزن بتن و ضعیف بودن بتن در برابر انفجار جزء معایب اسکلت بتنی است. اگر قصد خرید ویلا در شمال را دارید ساختمان هایی که از سازه های بتنی برای ساخت بهره برده اند گزینه ی مناسب تری برای این مناطق به شمار می روند.

 

انتخاب نوع اسکلت ساختمان به عوامل زیادی بستگی دارد و باید متناسب با شرایط آب و هوایی، شرایط اجرا، مسائل اقتصادی، کیفیت اجرا، عوامل فنی سازه‌ای و درخواست کارفرما انتخاب شود. اگر قصد خرید ویلا در نوشهر ، چمستان و یا سایر شهرهای را دارید باید اطلاعات کاملی از بنا داشته باشید. اسکلت به کار رفته در بدنه ی ساختمان یکی از این موارد است که باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.